Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości arty... - Aneta Pawłowska

Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości arty...

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-7969-605-5
Język: Polski
Data wydania: 2013
Liczba stron: 404
Rozmiar pliku: 53,7 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
71,40 zł
Nasza cena:
42,80 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

Książka jest pierwszą pozycją, omawiającą sztukę i kulturę tego kraju, przykładając do niej normy europejskie i odcinając się od podejścia etnograficznego, jakie jest stosowane zazwyczaj w odniesieniu do Czarnego Lądu. Zjawiska artystyczne opisywane są na szerokim tle społeczno-historycznym, ukazującym złożoną przeszłość i współczesność kraju. Pozwala to na zaakcentowanie odrębności i specyfiki sztuki południowoafrykańskiej.

Obejmuje okres od momentu wylądowania żeglarzy holenderskich pod wodzą Jana van Riebeecka w 1652 r. na klifowej plaży Przylądka Dobrej Nadziei do chwili obecnej. Znajdziemy w niej opisy sztuki kolonialnej, poprzez wiktoriańską do modernistycznej; od malarstwa realistycznego do abstrakcyjnego i neofiguratywnego, od pionierskich prac czarnych artystów poprzez rodzajowe malarstwo z czarnych gett do zaangażowanej politycznie twórczości lat 80. i 90. oraz przez kręgi awangardy. Zastosowane interpretacje sztuki i kultury artystycznej wykorzystują aparat wypracowany na gruncie rozmaitych metod współczesnej humanistyki, przede wszystkim jednak sztuka tego czasu widziana jest tu w szerszym kontekście zmian historycznych zachodzących Afryce Południowej, a także nieustannych „gier” toczonych w zamkniętym kręgu historii, kultury i władzy w opresyjnych systemach kolonializmu, postkolonializmu i apartheidu. Dzieło sztuki nie jest więc traktowane jako autonomiczna konstrukcja formy artystycznej, lecz jako dynamiczna struktura uwikłana w rozmaite mechanizmy władzy itp.

Spis treści

Przedmowa

Wstęp

 

Rys historyczny. Główne uwarunkowania historyczne kształtujące stosunki społeczno- polityczne pomiędzy grupami ludnościowymi w kraju

Zarys historyczny sytuacji politycznej w Afryce Południowej do końca XIX w.

Początki białego osadnictwa w Afryce Południowej

Władztwo Brytyjskie w Afryce Południowej

Społeczność burska

Wielki Trek i jego konsekwencje

Wojna angielsko-burska

Źródła systemu segregacji rasowej w Afryce Południowej

Opór wobec apartheidu

Republika Południowej Afryki

Ruch sprzeciwu wobec apartheidu

Reakcja międzynarodowa na system apartheidu

Apartheid w odwrocie

Czasy współczesne

 

Preludium: biała sztuka w Czarnej Afryce

Początki białej kultury na Przylądku Dobrej Nadziei

 

„Ars apodemica” jako pierwsza próba plastycznego opisania Kolonii Przylądkowej

Literatura Kolonii Przylądkowej

Rola rysowników w dokonaniach „ars apodemica” Kolonii Przylądkowej

Wizerunek Innych

Robert Gordon, François Le Vaillant i John Barrow – trzy wizje mieszkańców Przylądka Dobrej Nadziei

Romantyczna wizja Afryki Południowej – pejzaże z Zatoki Stołowej i Kapsztadu

Portrety

 

Brytyjski kolonializm, Afryka Południowa i plejada artystów-obieżyświatów

Rysownicy czy artyści?

Samuel Daniell

Rozwój kulturalny w Kolonii Kapsztadzkiej

„Niezbadane części globu” i ich mieszkańcy

Brytyjczycy a zagadnienie pejzażu południowoafrykańskiego

Poszukiwania form dla sztuki narodowej w środowisku afrykanerskim

Kulturotwórcza rola języka afrikaans

Malarstwo historyczne a ikonografia afrykanerska

Pejzaż południowoafrykański w afrykanerskich oczach

Jacob Hendrik Pierneef

Rozwinięcie koncepcji pejzażu w środowiskach afrykanerskich

Ikony kultury afrykanerskiej

Voortrekker Monument w Pretorii

Freski w budynku Old Mutual w Kapsztadzie

Kłopotliwe dziedzictwo apartheidu po 1994 r.

 

Czarny modernizm

Urbanizacja Afrykanów

„Nowi Afrykanie”

Biały mecenat

Dyskryminacja czarnej kultury

Afrykański modernizm

Artyści pionierzy czarnej sztuki

Gerard Benghu

George Pemba

Gerard Sekoto

Ernest Mancoba

John Koenakeefe Mohl

Pionierzy czarnej plastyki z afrykańskiej perspektywy

 

Barwna sztuka z czarnego getta

Ograniczenia Afrykanów związane z apartheidem

Formalne i nieformalne działania edukacyjne

Polly Street Art Centre

Sydney Kumalo

Mhlaba Dumile Feni

Rorkeʼs Drift

Azaria Mbatha

Kultura lat sześćdziesiątych

Sztuka townshipów

Ephraim Ngatane

Pozostali artyści z kręgu township art

Louis Maqhubela

Rysunek i grafik

 

Sztuka i kultura w walce z apartheidem

Ruch Świadomości Czarnych

Centrum Sztuki w Katlehong

Sztuka oporu

„Sztuka musi być funkcjonalna”

Sztuka i ideologia

Ezrom Legae

Warsztaty artystyczne a czarna abstrakcja

Biali artyści i sztuka oporu

Sztuka kobiet czy sztuka feministyczna?

Afrykański feminizm

Dyskryminacja

Saartjie Baartman

Aktywność polityczna południowoafrykańskich kobiet

Świat widziany oczami kobiet w literaturze

Malarki w Kraju Przylądkowym

Białe modernistki

Madam and Maid – najważniejsza relacja kobieca w Afryce Południowej

Schyłek doktryny apartheidu a sztuka kobiet

Czarne artystki

Sztuka kobiet i tęczowy naród

Outsiderki

Współczesna sztuka Republiki Południowej Afryki

Mitologia „tęczowego narodu”

Plastyka

Inspirująca klasyka

„Poszukiwanie tożsamości: wymyślanie nowego społeczeństwa”

Kwestie społeczne

„Sztuka przejściowa”

Projekty społecznościowe

Sytuacja artystów i świata sztuki po roku 1994

Polityka i prawodawstwo

Inicjatywy w dziedzinie sztuki i kultury

Projekty dziedzictwa

Instytucje muzealne dotowane przez fundusze rządowe i prowincjonalne

Nowe kolekcje pozamuzealne

Festiwale sztuki

Sztuki performatywne

Film i fotografia

Zakończenie

Wykaz skrótów

Bibliografia

Art and Culture of South Africa. In search of artistic identity of South Africa, as influenced by historical transformations (Summary)

Indeks

Spis ilustracji

 

Od Redakcji  403

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »