Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego - Beata Pawłowska

Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-7969-596-6
Język: Polski
Data wydania: 2013
Liczba stron: 253
Rozmiar pliku: 13,8 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
39,90 zł
Nasza cena:
19,95 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

Badanie emocji (odczuwanych uczuć) nie jest procesem łatwym i oczywistym. Pytanie o naturę emocji zostaje wciąż otwarte. Ze względu na fakt, że emocje pozostają w sferze indywidualnych doświadczeń jednostki, są naturalnym i spontanicznym wyposażeniem, do dziś nie ma jednoznacznych wskazań, czym są emocje, kiedy powstają, od czego zależą i jak nimi zarządzać. Celem pracy jest opis emocji towarzyszących w codziennej pracy nauczycielom i przedstawicielom handlowym. Główny nacisk teoretyczny położony został na teorie wyrosłe na gruncie perspektywy interakcjonistycznej. Szczególna uwaga zwrócona została na sposoby kierowania emocjami oraz strategie stosowane podczas radzenia sobie z powstającymi emocjami w obu grupach zawodowych.

W książce zawarto śmiały i poznawczo cenny pomysł naukowej obserwacji procesów emocjonalnych w dwóch środowiskach zawodowych nauczycieli i przedstawicieli handlowych. Jest to cenne ujęcie procesów socjologicznych znamionujące opanowanie multidyscyplinarnego warsztatu badacza. Ukazane zostały emocje społeczne, takie jak wstyd, duma i poczucie winy oraz procesy interakcyjne, normy środowiskowe, rytuały, ceremonie i reguły zachowań, a nawet łańcuchy rytuałów interakcyjnych. Jest to nowatorskie ujęcie dość rzadko wyodrębnianych procesów psychicznych.

Spis treści

Wstęp

Wprowadzenie

Co to są emocje?

Emocje podstawowe i pochodne

Proces regulacji emocji

 

ROZDZIAŁ I Założenia metodologiczne

1.1. Inspiracje badawcze

1.2. Badanie emocji. Problemy metodologiczne

1.2.1. Zastosowanie obserwacji uczestniczącej do badania emocji

1.2.2. Zastosowanie wywiadu swobodnego i/lub narracyjnego do badania emocji

1.2.3. Zastosowanie studium przypadku do badania emocji

1.3. Cel i problematyka pracy

1.4. Metoda badawcza

1.4.1. Obserwacja uczestnicząca

1.4.2. Wywiad swobodny

1.4.3. Inne techniki badawcze zastosowane w pracy

1.5. Dobór próby oraz charakterystyka zbiorowości badanej

1.6. Trudności podczas zbierania danych w kontekście problemu badania emocji

1.7. Badanie emocji. Uwagi końcowe

ROZDZIAŁ II Socjologiczne koncepcje emocji

2.1. Pierwsze koncepcje emocji

2.1.1. Arystotelesowska koncepcja umiaru jako złotego środka

2.1.2. Karol Darwin o emocjach

2.1.3. Emocje w koncepcji Emila Durkheima

2.2. Emocje a rytuały interakcyjne

2.2.1. Emocje w świetle dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana

2.2.2. Koncepcja łańcuchów rytuałów interakcyjnych Randalla Collinsa

2.3. Wstyd, duma i poczucie winy w wybranych koncepcjach socjo-psychologicznych

2.3.1. Koncepcja wstydu i dumy Thomasa Scheffa

2.3.2. Wstyd i poczucie winy w koncepcji June Tangney

2.4. Konstruktywistyczne podejście do emocji Jamesa Avrilla

2.5. Zarządzanie emocjami. Kulturowa koncepcja emocji Arlie Russell Hochschild

2.6. Władza i status w socjologicznej koncepcji strukturalnej Theodore D. Kempera

 

ROZDZIAŁ III Praca jako źródło emocji

3.1. Praca w ujęciu socjologicznym

3.1.1. Praca w teorii strukturalno-funkcjonalnej

3.1.2. Praca w koncepcji Karola Marksa

3.1.3. Praca w koncepcjach interakcjonistycznych

3.1.4. Zwód jako pojęcie socjologiczne

3.2. Praca przedstawiciela handlowego – cechy charakterystyczne

3.3. Praca nauczyciela – cechy charakterystyczne

ROZDZIAŁ IV Rytuały organizacyjne – wspólne odczuwanie emocji

4.1. Rytuał wśród innych typów zachowań

4.2. Reguły wśród innych typów zachowań

4.3. Rytuały i reguły w środowisku przedstawicieli handlowych i nauczycieli

4.3.1. Rytuały

4.3.2. Reguły

4.4. Rada pedagogiczna jako specyficzny typ rytuału organizacyjnego

4.4.1. Szkolenia przedstawicieli handlowych jako miejsce rytuałów oraz pracy emocjonalnej

4.4.2. Metody i techniki szkoleniowe

4.4.3. Szkolenia w percepcji uczestników

ROZDZIAŁ V Sposoby motywowania jako źródło emocji

5.1. Motywacja, motyw, motywowanie – próba zdefiniowania pojęć

5.2. Krótka charakterystyka teorii motywacji

5.3. Motywy działań przedstawicieli handlowych oraz nauczycieli w odniesieniu do środowiska pracy

5.4. Rytualno-symboliczny system motywowania

5.5. Duma jako motywator

ROZDZIAŁ VI Kierowanie własnymi emocjami w sytuacji pracy

6.1. Techniki radzenia sobie z emocjami w sytuacji pracy

6.1.1. Ukrywanie i pomijanie biograficznych faktów ze względu na wystąpienie negatywnych emocji

6.1.2. Racjonalizacje, radzenie sobie z emocjami oraz sterowanie emocjami

6.1.3. Działania podejmowane w sytuacji pojawienia się emocji. Wyniki badań kwestionariuszowych

6.2. Emocje społeczne jako emocje kierujące jednostką w sytuacji pracy

6.2.1. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy nauczyciela

6.2.1.1. Autorytet jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z negatywnymi emocjami w pracy nauczyciela

6.2.1.2. Wsparcie instytucji jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z emocjami negatywnymi w pracy nauczyciela

6.2.2. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego

 

Zakończenie

Bibliografia

Spis tabel, rysunków, schematów, fotografii, wykresów

 

Od redakcji

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »