Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Religia w amerykańskich wyborach prezydenckich - Anna Peck

Religia w amerykańskich wyborach prezydenckich

Wydawnictwo: CeDeWu
ISBN: 978-83-7941-191-7
Język: Polski
Data wydania: 2014
Liczba stron: 193
Rozmiar pliku: 8,0 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
39,00 zł
Nasza cena:
35,10 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

Jaką rolę ogrywa religia w sekularnym systemie politycznym, takim jak amerykański? Czy wyznanie religijne kandydata w wyborach prezydenckich, jego przynależność do organizacji religijnej, przekonania w kwestiach moralności wpływają na decyzje wyborców?

Książka przedstawia transformację w sposobie traktowania religii w prezydenckich kampaniach wyborczych w Stanach Zjednoczonych, zaczynając od dominacji kandydatów grupy WASP, uprzywilejowanych społecznie i politycznie protestantów pochodzenia anglosaskiego, po pierwszą kandydaturę katolika w wyborach prezydenckich 1928 roku oraz pierwszego i jedynego prezydenta-katolika wybranego w wyborach 1960 roku, po kandydaturę mor­mona w kampanii wyborczej 2012 roku. Zachodzące przeobrażenia etniczne, kulturowe i religijnie społeczeństwa amerykańskiego znajdują odbicie w wyborze kandydatów na prezydenta i wiceprezydenta we współczesnych kampaniach.

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Państwo i religia
Konstytucyjna separacja państwa i kościoła
Oświeceniowa koncepcja religii obywatelskiej
Religia obywatelska w kampaniach wyborczych
Sekularny i religijny ekscepcjonalizm jako element retoryki prezydenckiej

Rozdział 2. Religie chrześcijańskie w kampaniach prezydenckich do połowy XX wieku
Modele - przegląd interpretacji
Początki debaty - przypadek Thomasa Jeffersona
Czy ateista może zostać prezydentem? Kampanie wyborcze Jeffersona
Pytania o moralność
Przeobrażenia etniczne, kulturowe i religijne - zmierzch WASP?
Religia w kampaniach prezydenckich w XIX i pierwszej połowie XX wieku

Rozdział 3. Polityczne zaangażowanie prawicy protestanckiej - geneza i program
Stan badań - koncepcje i interpretacje
Interpretacje i znaczenie Procesu Scopesa („Scopes Trial”)
Dziedzictwo kognitywne - koncepcje kreacjonistyczne w debatach przedwyborczych
Lynchburg - centrum eugeniczne i fundamentalistyczne

Rozdział 4. Dwie drogi polityczne teleewangelistów - Jerry Falwell i Pat Robertson
Dwa modele aktywności religijno-politycznej
Jerry Falwell - współtwórca religijnego lobby politycznego
Chrześcijański syjonizm - Falwell i Robertson wobec Izraela
Pat Robertson - teleewangelista i kandydat w wyborach prezydenckich
A. Teleewangelista
B. Kandydat w wyborach prezydenckich
Retoryka Moral Majority i rola ruchu w kampaniach wyborczych

Rozdział 5. Wpływy prawicy protestanckiej w pierwszej dekadzie XXI wieku
George Walker Bush i prawica protestancka
Reelekcja Busha i mobilizacja katolików przeciw katolickiemu kandydatowi
Spotkanie fundamentalizmów protestanckiego i islamskiego
Kandydaci republikańscy i Liberty University
Regent University i lobbying religijno-polityczny – absolwenci w Waszyngtonie
Skandale polityczne teleewangelistów
Pat Robertson wobec kreacjonizmu oraz „intelligent design”

Rozdział 6. Katolicy w wyborach prezydenckich
Tradycje i współczesny antykatolicyzm
Katoliccy kandydaci w wyborach prezydenckich
Liderzy ewangelikalni wobec katolików i transformacje początku XXI wieku
Charakterystyka retoryki antykatolickiej

Rozdział 7. Tożsamość religijna Obamy – religia w kampanii 2008 roku
Reakcja na prezydenturę Busha
Prawybory i kontrowersje wokół Jeremiaha Wrighta
Ideologia „Czarnej Teologii Wyzwolenia”
Pytania o tożsamość religijną Baracka Obamy
Znaczenie czynnika religijnego w wyborach 2008 roku

Rozdział 8. Nowe elementy w kampanii prezydenckiej 2012 roku
„Przepaść Boga”
Nowy element - mormoński kandydat
Polaryzacja pojęcia „katolicki kandydat” w kontekście kandydatów wiceprezydenckich
A. Demokratyczny kandydat Joe Biden
B. Republikański konserwatysta Paul Ryan
Rezultaty wyborów 2012 roku i transformacje drugiej dekady XXI wieku

Zakończenie
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks przedmiotowy
Contents (English)
Summary (English)

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »