Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych - Frederic Martel, Agata Czarnacka

Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych

Wydawnictwo: Wydawnictwo Akademickie Dialog
ISBN: 978-83-8002-233-1
Język: Polski
Data wydania: 2015
Liczba stron: 649
Rozmiar pliku: 1,2 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Nasza cena:
32,00 zł

Dostępne formaty plików:

EPUB , MOBI

Frédéric Martel przedstawia politykę kulturalną Stanów Zjednoczonych i próbuje odpowiedzieć na pytanie, dlaczego amerykański rząd nie odgrywa w niej bezpośredniej roli. Opisuje również, w jaki sposób szeroka koalicja prywatnych
przedsiębiorstw, agencji i instytucji pożytku publicznego, bogatych filantropów, uniwersytetów i lokalnych wspólnot, które działają autonomicznie, konkurując
ze sobą lub współpracując, wspiera wszechstronny rozwój kultury w Stanach Zjednoczonych. Poznanie tego systemu pozwoli, według autora, lepiej bronić narodowe kultury przed amerykańską dominacją.

Frédéric Martel (ur. 1967), doktor socjologii, pisarz i dziennikarz francuski jest autorem wielu książek i artykułów w renomowanych czasopismach. W latach 2001–2005 był attaché culturel w ambasadzie Francji w Stanach Zjednoczonych.

Patroni: Le Monde Diplomatique-edycja polska, Recykling Idei.

Spis treści

Prolog

CZĘŚĆ I

Rozdział 1 – Amerykańskie ministerstwo kultury?
John F. Kennedy i kultura
Jackie Kennedy i Mona Liza
Doradca do spraw kultury przy prezydencie Kennedym
Konflikt w Metropolitan Opera
„Krajowa Rada ds. Sztuki”?

Rozdział 2 – Narodziny agencji do spraw sztuki
Lyndon Johnson a sprawy kultury
Kultura Ameryki w 1964 roku.
National Endowment for the Arts
U podstaw polityki kulturalnej Johnsona
Batalia o National Endowment for the Arts
Cień wojny w Wietnamie
Tajemnica prezydenta Johnsona

Rozdział 3 – Początki amerykańskiej polityki kulturalnej
(przed 1960 rokiem)
Od Jeffersona do Roosevelta
Federal One
„Potrzebny jest nam teatr artystyczny”
Cold culture
Wojna Trumana ze sztuką nowoczesną
Centrowa polityka Dwighta Eisenhowera

Rozdział 4 – Złoty wiek National Endowment for the Arts
Nixon a kultura
Nancy Hanks i jej National Endowment for the Arts
Dzień po dniu w NEA
Watergate
Calderowska La Grande Vitesse
Jimmy Carter i wielokulturowość
National Endowment for the Arts za rządów Jimmy’ego Cartera
Black culture
W stronę wielokulturowości

Rozdział 5 – Lokalna demokracja kulturalna
Rozwój stanowych agencji kulturalnych
Różnorodność regionalna agencji kulturalnych
Demokracja geograficzna
Fragmentaryzacja albo niedoceniona rola stanów
Obsesja na punkcie historii i bibliotek
Polityka kulturalna miast
Public art i festiwale

Rozdział 6 – Culture wars Nowa prawica
Ronald Reagan a kultura
NEA Franka Hodsolla
Oblężenie NEA
„Czwórka NEA”
Corn for porn Cincinnati, Ohio
The NEA fall
CZĘŚĆ II – SPOŁECZEŃSTWO KULTURY

Rozdział 7 – Filantropia
Carnegie, Rockefeller, Ford: pieniądze kultury
Duch Rockefellerów
Polityka fiskalna na rzecz kultury
McNeil Lowry i wkroczenie Fundacji Forda do sfery kultury
Wielkie zaangażowanie Fundacji Forda w dziedzinę sztuki
Twórczy bałagan

Rozdział 8 – „501c 3”
Pierwsze instytucje kulturalne
Stowarzyszenie „501c 3”
Zarząd – board
Kapitał – endowment
Zbiórka funduszy – fundraising
Instytucje nienastawione na zysk prowadzące
działalność „handlową”
Wolontariat
Zdobywanie nowej publiczności

Rozdział 9 – Campus Artystyczne campusy
Przeniknięcie kultury do campusów
Od U2 do Trishy Brown
Grupy a capella i teatr amatorski
Miejsce kształcenia przyszłych artystów
Master of Fine Arts (MFA)
Kulturalne R&D
Najważniejszy pracodawca dla artystów
w Stanach Zjednoczonych
Wydawnictwa uniwersyteckie

Rozdział 10 – Komercjalizacja kultury
Ku supermarketom kulturalnym
Jak zalecać się do bogatej i starej wdowy?
Filantropia i przymus
Mecenat przedsiębiorstw
Erozja społeczeństwa obywatelskiego
Gentrification – wypieranie biednych mieszkańców
przez bogatych

Rozdział 11 – Różnorodność kulturalna
Community – wspólnota, społeczność
Community Development Corporation
McGeorge Bundy czyli białe poczucie winy
Rewitalizacja czarnych dzielnic
Wynalazek różnorodności kulturalnej
Muzyka irańska i japoński teatr
Biała siwowłosa publiczność
Ameryka we wszystkich kolorach tęczy
Nowa klasa twórcza
Praktyki kulturalne Amerykanów
Zakończenie – Wyjątkowość kultury w Ameryce
Niewidoczny i wszechobecny rząd
Zamiast państwa społeczeństwo obywatelskie
Demokratyzacja kulturalna
Różnorodność kulturalna
Rozmaite poziomy oddziaływania amerykańskiego
systemu kulturalnego
Ograniczenia amerykańskiego systemu kulturalnego
Wyspiarstwo sztuki i mainstream

Aneks
Bibliografia i źródła
Indeks

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »