Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Kreatywna plastykostymulacja w świetle twórczego funkcjonowania umys... - Joanna Wajdenfeld

Kreatywna plastykostymulacja w świetle twórczego funkcjonowania umys...

Wydawnictwo: Psychoskok
ISBN: 978-83-7900-017-3
Język: Polski
Data wydania: 8 luty 2013
Liczba stron: 212
Rozmiar pliku: 4,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Nasza cena:
24,90 zł

Dostępne formaty plików:

MOBI , EPUB


Nie jest to podręcznik dający tylko gotowe przepisy na przeprowadzenie zajęć. To zbiór wiedzy na temat wpływu zajęć arteterapeutycznych, a w szczególności plastykoterapeutycznych i plastykostymulacyjnych, dający twórczą inspirację do własnej pracy.

Autorka przedstawia w tej książce swoje doświadczenia i pokazuje jak można połączyć je ze sobą i wykorzystywać plastykę do terapii i badań. Ukazuje jak sztuka może stać się prostym narzędziem o ogromnych możliwościach, wcale niekoniecznie w rękach artystów.

Plastykostymulacja przedstawiona w książce nie ma nic wspólnego z edukacją plastyczną. Nie jest zadaniem zajęć plastykoterapeutycznych ani plastykostymulacyjnych zmienić podopiecznego w wielkiego artystę, ani nawet nauczyć go jakiś specyficznych technik plastycznych, ale pokazać mu jak może się rozwijać i wychodzić poza własne możliwości i ograniczenia oraz bawić się sztuką plastyczną i korzystać z niej dla poprawy własnego życia.

Joanna Wajdenfeld - psycholog, plastyk i terapeuta zajęciowy, ukończyła Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie, specjalizację z Psychologii Twórczości oraz Socjoterapii i Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży. Posiada certyfikat Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, dyplom Terapeuty Zajęciowego i Instruktora Rekreacji Ruchowej. Pracuje w Wyższej Szkole Nauk Społecznych „Pedagogium” i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.

Jest autorką książki „Kreatywna plastykostymulacja w rozwoju dziecka” oraz wielu publikacji, w tym:
„Warsztaty plastyczne dla studentów pedagogiki i resocjalizacji”,
„Wpływ oddziaływań poznawczych na twórczość dzieci w wieku szkolnym”,
„Arteterapia, jako forma leczenia i wspierania rozwoju. Wybrane aspekty plastykoterapii i choreoterapii”,
„Porównanie w badaniach neuroobrazowania pracy mózgu po oddziaływaniach plastykoterapeutycznych”.

Spis treści

Spis treści
(pełnej wersji publikacji)

Wprowadzenie
Rozdział I
Kreatywność czyli twórczość przez małe „t”
1. Jak możemy rozumieć twórczość
2.Twórczość w różnym ujęciu teoretycznym
3. Twórcze, czyli kreatywne myślenie
3.1. Metody twórczego myślenia
3.1.1. Sześć kapeluszy Edwarda de Bono
3.1.2. Burza mózgów
3.1.3. Metoda SCAMPER
3.1.4. Synektyka
3.1.5. Analiza morfologiczna
3.1.6. Morfologia Funkcjonalna
3.1.7. Gra ze słowami
3.1.8. Metoda Polaya
4. Twórczość dzieci
5. Środowisko szkolne i czynniki mające wpływ na twórczość w szkole
Rozdział II
Sztuka
1. Historia pojęcia sztuka
2. Funkcje sztuki kulturze i pracy pedagogicznej
Rozdział III
Arteterapia i artestymulacja
1. Czym jest arteterapia i artestymulacja?
2. Historia arteterapii
3. Funkcje i oddziaływanie
4. Formy
4.1. Muzykoterapia
4.2. Choreoterapia
4.3. Biblioterapia, bajkoterapia
4.4. Plastykoterpia (terapia za pomocą sztuk plastycznych)
4.5. Teatroterapia, dramatoterapia, psychodrama
4.6. Estetoterapia
4.7. Silwoterapia
4.8. Talasoterapia
4.9. Ludoterapia, zabawoterapia
4.10. Chromoterapia – terapia barwą
5. Arteterapia punktu widzenia psychologii i pedagogiki
6. Wykorzystanie arteterapii w szpitalach i ośrodkach psychiatrycznych
Rozdział IV
Plastykoterapia i plastykostymulacja
1. Czym plastykoterapia i plastykostymulacja różni się od edukacyjnych zajęć plastycznych?
2. Plastykoterapia i plastykostymulacja w różnych zastosowaniach
2.1. Plastykostymulacja w rozwoju dziecka
2.2. Plastykoterapia w rewalidacji
2.3. Plastykoterapia w oddziaływaniach psychiatrycznych
3. Metody stosowane w plastykostymulacji i plastykoterapii
3.1. Metody indywidualne
3.1.1. Praca indywidualna z dziećmi
3.1.2. Terapia indywidualna w rewalidacji
3.2. Metody grupowe
3.2.1. Praca w grupie z dziećmi
3.2.2. Terapia grupowa w rewalidacji
4. Zasady pracy z podopiecznym
4.1. Ogólne zasady pracy z podopiecznym
4.2. Ogólne zasady heurystyczne
4.3. Jak skutecznie kształcić uczniów ku twórczości?
4.4. Jak skutecznie zabijać twórczość na lekcjach i zajęciach artystycznych i nie tylko?
Rozdział V
Techniki stosowane w plastykostymulacji
1. Techniki rysunkowe
1.1 Przykładowe techniki rysunkowe
1.2. Specyficzne techniki rysunkowe w plastykoterapii i plastykostymulacji
2. Techniki graficzne
2.1. Specyficzne techniki graficzne w plastykoterapii i plastykostymulacji
3. Techniki malarskie
3.1. Specyficzne techniki malarskie w plastykoterapii i plastykostymulacji
4. Techniki przestrzenne
4.1. Lepienie
4.2. Rzeźba
4.3. Papieroplastyka
5. Techniki mieszane - Collage
5.1. Collage w plastykostymulacji i plastykoterapii
6. Niekonwencjonalne techniki plastyczne w plastykostymulacji i plastykoterapii
Rozdział VI
Plastykostymulacja ćwiczenia
1. Ćwiczenia integracyjne
2. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik rysunkowych
3. Ćwiczenia wykorzystujące malarstwo
4. Formy przestrzenne w ćwiczeniach -lepienie
5. Papieroplastyka
6. Ćwiczenia wykorzystujące techniki mieszane
6. Materiały naturalne
Rozdział VII
Biologiczne i neuropsychologiczne uwarunkowania twórczości
1. Ogólna budowa i funkcje mózgu
2. Komórki nerwowe
3. Istota biała mózgu – drogi neuronalne
4. Istota szara mózgu - kora mózgowa
4.1. Funkcjonalna struktura kory mózgowej
4.2. Topograficzna struktura kory mózgowej
4.3. Płaty mózgowe i ich funkcje
4.3.1. Płaty czołowe
4.3.2. Płaty potyliczne
4.3.3. Płaty ciemieniowe
4.3.4. Płaty skroniowe
5. Układ limbiczny
6. Najstarsze części funkcjonalne mózgu
6.1. Wzgórze
6.2. Jądra podstawne
7. Funkcje OUN w badaniach
7.1. Badania porównawcze podstawy twórczego myślenia
7.2. Badania pamięci
7.3. Badania uwagi
Rozdział VIII
Metody badań neuropsychologicznych
1. Schemat badawczy
2. Badania MRI i fMRI
Rozdział IX
Badania twórczości, arteterapii artestymulacji i plastykostymulacji
1. Badania twórczości
2. Badania arteterapii
3. Badania plastykostymulacji
3.1. Odbiór sztuki, a twórczość
3.2. Plastykoterapia, a twórczość u osób starszych
4. Badania neuropsychologiczne plastykostymulacji, arteterapii i sztuki
4.1. Badania aktywności neuronalnej u osób z zaburzeniami, uprawiających sztukę
4.2. Odbiór piękna
4.3. Badania odbioru sztuki po treningu plastykostymulacyjnym
5. Badania neuropsychologiczne twórczości
Podsumowanie
Bibliografia
Recenzja pracy
Recenzja książki

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »