Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Młodzież licealna wobec wartości, samotności i pasji - Magdalena Kleszcz

Młodzież licealna wobec wartości, samotności i pasji

Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 978-83-7850-195-4
Język: Polski
Data wydania: 4 stycznia 2013
Liczba stron: 123
Rozmiar pliku: 3,6 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Nasza cena:
26,00 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

 

Wartości wyznaczają horyzont rozwoju człowieka. (…) Młody człowiek otwiera się na wartości, zwykle w specyficzny tylko dla siebie sposób. Bywa, że deterministyczne nastawia się na ideał, pragnie być najlepszy, podziwiany, ważny. Sposób bycia i wyrażania siebie jest zatem odpowiedzią na tę potrzebę i daje również obraz tego, co jest dla niego prymarne, a więc wartościowe. Z tego też powodu, mając na uwadze istotne funkcje wartości, w wymiarze zarówno subiektywnym, jak i obiektywnym, podjęto próbę ustalenia, na czym koncentruje się młodzież licealna.  (…) w perspektywie problematyki podjętej w tej książce ważne było również poznanie, w jakim zakresie młodzież doświadcza lub doświadczała samotności i jak sobie z nią radzi. Nie bez powodu dociekano również zainteresowań i pasji młodzieży, które wypełniają jej wolny czas, a ponadto stanowią podstawę i przestrzeń rozwoju, autoafirmacji i samourzeczywistnienia.

 

[…] Przedmiot badań stanowiły zatem trzy kategorie: wartości, samotność i pasje.

Spis treści

 

Wstęp (Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk); 7

Magdalena Kleszcz

Rozdział I. Eksplikacja zagadnień związanych z kategorią wartości; 9

Problematyka wartości w naukach społecznych; 9

Funkcjonowanie pojęcia wartości w ujęciu filozoficznym; 11

Pojęcie wartości w socjologii; 13

Psychologiczne rozumienie wartości; 15

Pedagogika wobec wartości; 20

Wartościowanie jako proces; 25

Postawy młodzieży wobec wartości na tle współczesnych badań; 28

Dorastanie a kryzys w wartościowaniu; 36

Małgorzata Łączyk

Rozdział II. Samotność w ujęciu interdyscyplinarnym; 45

O fenomenie samotności w filozofii; 45

Psychologia i pedagogika o samotności i osamotnieniu

na tle osobowościowym i socjokulturowym; 50

Rodzaje samotności jako przyczynek ustalenia wykładni rozumienia jej istoty; 54

Rodzaje i typy samotności; 54

Samotność jako konsekwencja deficytu w sferze potrzeb; 57

Koincydencja samotności z twórczością jako naczelną kategorią wartościowego życia; 63

Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk

Rozdział III. Metodologia badań własnych; 67

Założenia teoretyczne i metodologiczne badań; 67

Przedmiot i cele badań naukowych; 69

Problemy badawcze; 69

Metoda i technika prowadzenia badań; 70

Opis narzędzi badawczych wykorzystanych w badaniach własnych; 71

Polska adaptacja Value Survey Miltona Rokeacha autorstwa Piotra Brzozowskiego; 71

Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu autorstwa Piotra Olesia; 72

Procedura badań i charakterystyka badanych; 73

Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk

Rozdział IV. Wartości, pasje i doświadczenie samotności młodzieży na podstawie analizy wypowiedzi badanych; 75

Licealiści w recepcji własnej – prezentacja samoopisu badanych; 76

Wartości deklarowane przez licealistów podczas wywiadów; 80

Zróżnicowanie preferencji wartości wśród badanych na podstawie skali Miltona Rokeacha; 83

Kryzys w wartościowaniu na podstawie Kwestionariusza do Badania Kryzysu w Wartościowaniu Piotra Olesia; 90

Pasje badanej młodzieży; 93

Pasje młodzieży jako wartość i wykładnia wartości; 98

Obecność innych i ich znaczenie; 104

Samotność jako element doświadczenia życiowego badanych; 106

Podsumowanie i wnioski końcowe (Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk); 115

Bibliografia; 121

Aneks; 127

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »