Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
By dziecko było geniuszem - Wiesław Andrukowicz

By dziecko było geniuszem

Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 978-83-7850-150-3
Język: Polski
Data wydania: 20 listopada 2012
Liczba stron: 479
Rozmiar pliku: 13,7 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Nasza cena:
30,00 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

 

Pojawiające się do tej pory różnego rodzaju książki, podręczniki czy poradniki dotyczące rozwoju zdolności, talentu czy geniuszu człowieka miały – oczywiście nie wszystkie – jedną zasadniczą wadę: kurczowo trzymały się bądź to jednej dyscypliny wiedzy (najczęściej psychologii lub/i pedagogiki), bądź to zredukowanego obszaru problemów (rozwoju umysłowego, percepcyjnego, emocjonalnego, intuicyjnego). Przypominało to czasami podawanie przepisów w książce kucharskiej. Tyle że każdy, kto chociaż raz gotował lub piekł ad hoc, mając nawet bardzo dobry model działania, przekonał się, iż trudno być od razu kulinarnym geniuszem. Na ogół musiał stwierdzić, że albo nie ma określonych zdolności percepcyjnych, albo operacyjnych, albo brakuje mu pewnej wiedzy o produktach, narzędziach i technikach oraz ich właściwościach, albo, wreszcie, brakuje mu odpowiedniej motywacji do podejmowania tego rodzaju czynności. Okazuje się, iż stworzenie w miarę optymalnego podręcznika wymaga szerszego przygotowania z kilku, a nawet z bardzo wielu dyscyplin naukowych (nie mówiąc o subdyscyplinach) głębokiego wglądu w kulturę, a w zasadzie w to, co transkulturowe, jak również konkretnych obserwacji i doświadczeń w wielu różnych praktykach i dziedzinach życia.

Stąd Niniejsza książka nie jest typowym poradnikiem odpowiadającym na praktyczne pytania typu „jak”, nie jest również typowym podręcznikiem historiozoficznym zbierającym wszystkie możliwe teorie i pytania typu „co”, a tym bardziej nie jest typowym dziełem zasad i reguł kanonicznych odpowiadających apodyktycznie na najważniejsze pytania typu „dlaczego”. Chociaż w jakiejś mierze stara się odpowiedzieć na nie wszystkie jednocześnie, jakby powiedział Erich Fromm, w metajęzyku logiki paradoksalnej, aby w każdym kroku rodzica, opiekuna, wychowawcy i nauczyciela ukazywać możliwie największą głębię i dynamikę rozwoju oraz strukturalną złożoność przeciwstawnych procesów edukacyjnych. Z jednej strony, ma prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej – wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka; z jednej strony, ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, a z drugiej – przedstawić bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu. Powinno to zainteresować nie tylko faktycznych rodziców i wychowawców, ale również potencjalnych rodziców i tych, którzy mogą i powinni z nimi współpracować: studentów pedagogiki, nauczycieli, opiekunów społecznych, urzędników, dziennikarzy czy polityków, w trudnym procesie optymalnego rozwijania i formowania każdej ludzkiej istoty...[...]

 

Niniejsza książka rozczaruje tego czytelnika, który oczekuje na podstawie atrakcyjnego jej tytułu gotowych (p)odpowiedzi, wskazówek czy metod, dzięki którym mógłby uczynić ze swojego dziecka geniusza. Autor sam o książce pisze tak:  Z jednej strony ma ona prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej strony ma wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka, z jednej strony ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, z drugiej strony bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących, w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu.

 

Spis treści

 

Wstęp; 11

Część pierwsza

Odyseja ludzkiego geniuszu

Rozdział 1

Ten, który przekroczył granicę wyobraźni; 33

Rozdział 2

Paideia jako wyzwanie dla „śmiertelnych bogów”; 41

Rozdział 3

Ubóstwienie człowieka w trudnej jedności przeciwieństw; 57

Rozdział 4

Geniusz jednostkowy i geniusz wspólnoty; 67

Rozdział 5

Geniusz mówiący swojej woli „nie”; 77

Rozdział 6

Geniusz różnojedni; 87

Rozdział 7

Geniusz intuicji; 111

Rozdział 8

Geniusz wychowania całościowego; 135

Rozdział 9

Nie tylko duchowy wymiar w grze o geniusza; 165

Rozdział 10

Geniusz a szaleństwo; 185

Rozdział 11

Zdolność, talent i geniusz; 193

Część druga

Edukacyjne zadania i etapy rozwoju

Rozdział 1

Geny usprawiedliwieniem czy wyzwaniem?; 205

Rozdział 2

Kiedy rodzi się człowiek?; 219

Rozdział 3

Jakie są szanse i zagrożenia rozwojowe u progu ontogenezy?; 227

Rozdział 4

Jaki model rozwoju pionowego i poziomego w cyklu życia człowieka?; 237

Rozdział 5

Mózg jako genialny mechanizm czy żywy kosmos?; 255

Rozdział 6

Jaka filozofia edukacyjnej pomocy?; 267

Część trzecia

Zdolności w ujęciu komplementarnym

Rozdział 1

Dostrzegać całego człowieka i dążyć do pełni możliwości; 285

Rozdział 2

Meandry myślenia; 307

Rozdział 3

Fenomen pamięci zintegrowanej; 319

Rozdział 4

Znaki i znaczenia; 327

Rozdział 5

Kompetencje językowe; 349

Rozdział 6

Zdolność do przeprowadzenia optymalnych transakcji społecznych; 363

Rozdział 7

Wartościowanie, wartościowy, wartościujący i wartości w perspektywie różnojedni; 373

Rozdział 8

Autokreacja, czyli dynamiczna tożsamość; 387

Część czwarta

Strategie rozwoju jako coincidentia oppositorum

Rozdział 1

Charakterystyka dynamiki rozwoju synchronicznego; 401

Rozdział 2

Strategia retrospektywna; 413

Rozdział 3

Strategia deskryptywna; 431

Rozdział 4

Strategia transgresyjna; 445

Rozdział 5

Strategia prospektywna; 461

Zakończenie; 477

Bibliografia; 493

 

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »